- Ny 5-tommers TFT-skjerm i farger
- Nye LED-baserte lys foran og bak
- Hjelpe- og slureclutch
- Honda Selectable Torque Control (HSTC)
- Sportslig lyd fra dobbel lyddemper
- Nye PGM-FI-innstillinger for bedre akselerasjon
- Doble bremseskiver foran
- Hele 485 kilometers rekkevidde per tank
- Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel
Den nakne CB500F – opprinnelig lansert i 2013 sammen med CB500X og CBR500R – har bevist at en av Hondas velprøvde og pålitelige formler for å bygge populære motorsykler ikke har mistet noe av sin relevans. Formelen består her av en underholdende tosylindret motor, innpakket i et enkelt, lett og sportslig chassis, som er like morsomt for en erfaren fører som en nybegynner.
I 2019 ble CB500F tegnet på nytt med kompromissløse linjer som løftet de tekniske og mekaniske aspektene. Til 2022 fikk den høykvalitets fjæring i form av Showa 41 mm SFF-BP USD-gaffel, doble bremseskiver foran, nye lette hjul og svingarm.
Til 2024 fortsetter Hondas oppskrift for streetfighteren å utvikle seg. Den nye CB500 Hornet, som slutter seg til en ikonisk Honda-familie, følger i hjulsporene til den imponerende CB750 Hornet med ny stil, avansert teknologi og en rekke detaljoppgraderinger. CB500 Hornet blir nå tilgjengelig i fargene Matt Gunpowder Black Metallic, Grand Prix Red og Pearl Himalayas White.
TILPASSET A2-FØRERE
CB500 Hornet sin 35kW-motor (47 hestekrefter) er produsert for førerkortklassen A2 og drar nytte av 2019-oppgraderingene til innsug, eksos og ventiltid, som tilførte 4 prosent mer kraft og dreiemoment mellom 3-7 000 rpm, sammenlignet med forrige modell. Den interne motorarkitekturen har mange likheter med råskinnet CBR1000RR Fireblade.
Den 8-ventilers væskekjølte parallelltwinen leverer en velproporsjonert balanse mellom fysisk størrelse og villig, fornøyelig kraftuttak. Toppeffekten inntreffer ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Hjelpe- og slureclutch forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer.
Til 2024 blir modellen utstyrt med Honda Selectable Torque Control (HSTC) som standard, og ECU-oppdateringer gir en forbedret akselerasjon. HSTC-systemet sammenligner for- og bakhjulshastigheter for å oppdage bakhjulslipp, og kontrollerer drivstoffinnsprøytningen for å jevnt redusere dreiemomentet. HSTC kan dessuten deaktiveres dersom føreren ønsker det.
LETTHÅNDTERT OG KVIKK
Salhøyden er på lave 785 mm, som gjør at CB500 Hornet er lett å håndtere. Akselavstanden på 1 410 mm gir en kvikk, men likevel tillitsvekkende styring. Den kjøreklare vekten er 188 kilo.
En helt ny 5-tommers fullfarge TFT-skjerm bruker optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Ved å forsegle gapet mellom dekkglasset og TFT-skjermen med resin, reduseres gjenskinnet og sikten bedres. Selve skjermen kan tilpasses mellom Bar, Circle og Simple visningsalternativer og tilbyr også smarttelefontilkoblingen klargjort for Honda RoadSync. Systemet kommer med en forenklet og brukervennlig bakbelyst 4-veis bryter på venstre styrehalvdel, og tillater enkel sving-for-sving-navigasjon på skjermen, samt muligheten (via et Bluetooth-headsett) for føreren å ringe eller å lytte til musikk.
Bensintanken rommer totalt 17,1 liter, og med motorens utmerkede lave forbruk på 0,35 liter per mil kan man kjøre hele 485 kilometer per tank. Doble 296 mm bremseskiver foran gripes av Nissin radialmonterte tostemplede kalipere, mens bakbremsen består av en 240 mm skive og en enstemplet kaliper.
CB500 Hornet er utstyrt med kvalitetsstøtdempere. Foran sitter det en Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel, mens Showa-enkeldemperen bak kan justeres i fem nivåer når det gjelder forspenning.
TILBEHØR
En rekke originalt Honda-tilbehør er tilgjengelig for CB500 Hornet, som individuelle produkter eller gruppert i pakker:
Style Pack
For et enda mer sportslig utseende inkluderer Style Pack en vindskjerm for instrumenteringen, tankbeskytter som forhindrer lakkskader på tanken, saldeksel for passasjersal som matcher fargen på bakpanelene på sykkelen og hjulstriper som gjør sykkelen mer fargerik.
Comfort Pack
Pendlingen blir en hyggeligere opplevelse med varmehåndtak på kaldere dager. En ACC-kontakt gir praktisk lading av elektroniske enheter mens de er oppbevart under salen, og en midtstøtte sørger for enkelt vedlikehold av kjedet og gir sikrere parkering på ujevnt underlag.
Travel Pack
Inkluderer en tre liter stor tankveske med gjennomsiktig lomme for smarttelefoner, et regntrekk og en 15 liters salveske som kan utvides til 22 liter. Dette gir en fleksibel og praktisk bagasjekapasitet for helgeturene.
I tillegg til hovedpakkene er også en 35-liters toppboks, og den bakre holderen som kreves for installasjonen tilgjengelig. Alt tilbehøret i pakkene kan også kjøpes individuelt
ubikk | 471 |
---|---|
Effekt (HK) | 47.59, 48 |
Sylindere | 2 |
Førerkortklasse | A2 |
Girkasse | Manuell |
Forbruk l/mil | 0.35 |
Sittehøyde | 785 |
Omdreininger ved maks ytelse | 8600 |
Maks dreiemoment | 43 |
Omdreininger ved maks dreiemoment | 6500 |
Høyde | 1060 |
Lengde | 2080 |
Bredde | 800 |
Vekt | 188 |
Motortype | Væskekjølt 4-takts, DOHC parallelltwin |
Antall gir | 6 |
Bensintank | 17.1 |
Bremser foran | Doble 296 mm, firestemplet kaliper |
Bremser bak | 240 mm enkel, 1-stemplet kaliper |
Demping foran | Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel |
Demping bak | Enkeldemper med justerbar forspenning i 5 trinn |
Dekk foran | 120/70ZR–17M/C (58W) |
Fargebeskrivelse | Grand Prix Red, Mat Gunpowder Black Metallic, Pearl Himalayas White |