- Ny 5-tommers TFT-skjerm i farger
- Nye LED-baserte lys foran og bak
- Hjelpe- og slureclutch
- Lett og sterk 35 mm stålramme som gir presis styrerespons
- Sportslig lyd fra dobbel lyddemper
- Honda Selectable Torque Control (HSTC)
- Fireblade-inspirert utførelse
- Hele 485 kilometers rekkevidde per tank
- Clip-on styre for sportslig kjørestilling
- Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel
- Doble bremseskiver foran
- Radialmonterte Nissin-bremsekalipere
Rask, nøysom, rimelig og morsom er gode kjennetegn på Hondas CBR500R – lansert i 2013, sammen med den nakne CB500F (nå CB500 Hornet) og eventyrmaskinen CB500X (nå NX500). Modellen byr på store doser ekte sportslig energi til trioen av tosylindrede maskiner i mellomsegmentet.
CBR500R er populær blant de som ønsker å bevege seg opp fra en mindre maskin. Den leverer spenning og kjøreglede på hver tur, men gir også fornuftige driftskostnader. Dette gjør den til en flott sykkel, både å pendle gjennom arbeidsuken og nyte i helgen. Den har også vekket interesse hos erfarne førere som ønsker å gå ned i størrelse, mens de fremdeles vil oppleve trivlig motorsykkelkjøring.
I 2016 fikk CBR500R skarpere styling og LED-belysning i tillegg til oppgradert støtdemping foran. I 2020 fikk den en enda mer aggressiv «makeover», med en ny form og kjørestilling som viste økt fokus på sportslighet. Motoren fikk også oppgraderinger for å gi sterkere ytelse fra bunnen og videre gjennom hele turtallsområdet til rødmarkeringen, akkompagnert av herlig hylende eksostoner. Til 2022 fikk den en omfattende oppgradering i form av Showa 41 mm SFF-BP USD-gaffel av høy kvalitet, pluss doble bremseskiver, nye lette hjul og svingarm, pluss andre detaljoppdateringer.
Til 2024 utvikles CBR500R videre. Skarpere, ny RR-R-stil, oppdateringer for motoren og førsteklasses ny skjermteknologi, samt tilkoblingsmuligheter gjør sykkelen enda mer ettertraktet.
TOPPYTELSE I MELLOMSEGMENTET
CB500F sin 35kW-motor (47 hestekrefter) er produsert for førerkortklassen A2 og drar nytte av 2019-oppgraderingene som tilførte 4 prosent mer kraft og dreiemoment mellom 3-7 000 rpm sammenlignet med forrige modell. Den interne motorarkitekturen har mange likheter med råskinnet CBR1000RR Fireblade. Optimalisert PGM-FI innsprøytning leverer nå en bedre dreiemomentfølelse og karakter uten å gå på kompromiss med ytelsen.
Den 8-ventilers væskekjølte parallelltwinen leverer en velproporsjonert balanse mellom fysisk størrelse og villig, fornøyelig kraftuttak. Toppeffekten inntreffer ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Hjelpe- og slureclutch forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer.
ALLSIDIG OG KVIKKSTYRT
Salhøyden er på lave 785 mm, som gjør CBR500R lett å håndtere. Den nøytrale sittestillingen passer komfortabelt til førere i alle høyder. Akselavstanden på 1 410 mm gir en kvikk, men likevel tillitsvekkende styring.
En helt ny 5-tommers fullfarge TFT-skjerm – bruker optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Ved å forsegle gapet mellom dekkglasset og TFT-skjermen med resin, reduseres gjenskinn, og sikten bedres. Selve skjermen kan tilpasses mellom Bar, Circle og Simple visningsalternativer og tilbyr også smarttelefontilkoblingen klargjort for Honda RoadSync. Systemet kommer med en ny forenklet, brukervennlig, bakbelyst 4-veis bryter på venstre styrehalvdel og tillater enkel, sving-for-sving-navigasjon på skjermen samt muligheten (via et Bluetooth-headsett) for føreren å ringe eller å lytte til musikk.
Bensintanken rommer totalt 17,1 liter, og med motorens utmerkede lave forbruk kan man kjøre hele 485 kilometer per tank. CBR500R er utstyrt med kvalitetsstøtdempere. Foran sitter det en Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel, mens Showa-enkeldemperen bak kan justeres i fem nivåer når det gjelder forspenning. Den kjøreklare vekten er 191 kilo.
Den nye sportslige utførelsen av CBR500R er inspirert av racing-DNAet til det større Fireblade-søskenet. Skarpe kanter foran til bak utstråler essensen av det som gjør en CBR til en CBR.
Designet inkluderer vingene for å dirigere luftstrømmen og vinklene på kåpa. Denne aerodynamiske pakken bidrar til en lineær styrefølelse med økt tilbakemelding og følelse av fordekkets grep.
TILBEHØR
En rekke originalt Honda-tilbehør er tilgjengelig for CBR500R, som individuelle produkter eller gruppert i pakker:
Racing Pack
Maksimerer den sportslige og skarpe fremtoningen med et fargetilpassede saldeksel for passasjersalen. Hjulstriper fremhever felgene, en tankbeskytter i karbonmønster beskytter lakken og viser frem CBR-logoen, mens den 400 mm høyere og mørke vindskjermen forbedrer vindavvisningen og komforten ved kjørehastigheter.
Comfort Pack
For lengre reiser byr Comfort Pack på varmehåndtak – med 5 varmenivåer, en minnefunksjon og full TFT-skjermintegrasjon. Det er en ACC-kontakt for lading av smarttelefon under salen og en praktisk 3 liters tankveske (med gjennomsiktig lomme) for lett tilgjengelig oppbevaring, pluss regntrekk.
I tillegg til hovedpakkene er også en 15 liters salveske, og en 35 liters toppboks og den bakre holderen, som kreves for installasjonen, tilgjengelig. Alt tilbehøret i pakkene kan også kjøpes individuelt.
Kubikk | 471 |
---|---|
Effekt (HK) | 47.59, 48 |
CO2 g/km | 80 |
Sylindere | 2 |
Førerkortklasse | A2 |
Girkasse | Manuell |
Forbruk l/mil | 0.35 |
Effekt (KW) | 35 |
Sittehøyde | 785 |
Omdreininger ved maks ytelse | 8600 |
Maks dreiemoment | 43 |
Omdreininger ved maks dreiemoment | 6500 |
Høyde | 1145 |
Lengde | 2080 |
Bredde | 760 |
Vekt | 191 |
Motortype | Væskekjølt 4-takts, DOHC parallelltwin |
Antall gir | 6 |
Bensintank | 17.1 |
Bremser foran | Doble 296 mm, firestemplet kaliper |
Bremser bak | 240 mm enkel, 1-stemplet kaliper |
Demping foran | Showa 41mm SFF-BP USD-gaffel |
Demping bak | Enkeldemper med justerbar forspenning i 5 trinn |
Dekk foran | 120/70ZR17M/C (58W) |
Dekk bak | 160/60ZR17M/C (69W) |
Fargebeskrivelse | Grand Prix Red, Mat Gunpowder Black Metallic |